Kartka z kalendarza: Rok 2017 i „Ronaldinho. Uśmiech futbolu”
Na tę książkę czekali nie tylko fani FC Barcelony. W 2017 roku naszym nakładem ukazała się biografia brazylijskiego piłkarza Ronaldinho. Trudno znaleźć kibica, który nie darzyłby sympatią tego zawodnika – nawet fani Realu, mimo że zdarzało mu się pogrążać Królewskich, zgotowali mu owację na stojąco na Santiago Bernabeu. Nic dziwnego, że kiedy premiera książki „Ronaldinho. Uśmiech futbolu” zbiegła się z sensacyjnym odejściem Neymara z drużyny Blaugrany do PSG, wpadliśmy na nietypowy pomysł akcji promocyjnej. O jej szczegółach opowie znany i lubiany Szymon z LaBotiga.pl, czyli Szymon Hagno – nasz specjalista od e-commerce.
Jest czwartek 3 sierpnia 2017 roku, właśnie kończy się bardzo kontrowersyjna, czasami wręcz irytująca, ale z pewnością po dziś dzień niezwykle ekscytująca i historyczna saga transferowa. Zmiana barw klubowych przez Neymara da Silva Santosa Juniora jest niemal pewna i wszystko wskazuje na to, że „brazylijski skowronek” opuści Dumę Katalonii i zasili szeregi francuskiego PSG. W oczekiwaniu na oficjalne potwierdzenie transferu, w naszym SQN-owym biurze przy ulicy Tynieckiej w Krakowie od samego rana atmosfera jest gorąca:
– Przecież to jest niemożliwe, że ktoś zapłaci tak wysoką klauzulę odstępnego. Prawda?
– Co z finansowym fair play?
– Czy Neymar dla pieniędzy zostawi Barcelonę? Czy szejkowie rozbiją bank?
– Z kim w tej lidze będzie rywalizował?
Te i inne pytania oraz wątpliwości słychać już od samego wejścia do siedziby wydawnictwa. Smaczku sprawie dodają fakty: większość naszego zarządu oraz znaczna liczba pracowników kibicuje FC Barcelonie (trzy pierwsze książki sportowe, które wydaliśmy, są poświęcone Blaugranie – nie myśleliście chyba, że to przypadek?), a pozycja „Neymar. Nadzieja Brazylii, przyszłość Barcelony” to też nasza sprawka. Na okładce – oczywiście piłkarz w koszulce Dumy Katalonii (była też wersja z koszulką reprezentacji Brazylii). Biografia z „barcelońską” okładką na półce oddanego fana tego klubu po takiej „zdradzie klubu”?! Nie mogliśmy tego tak zostawić…
I stało się! Francuski klub Paris Saint-Germain oficjalnie za pośrednictwem strony internetowej zakomunikował, że brazylijski piłkarz sam wykupił się z Barcy za 222 miliony euro i rozpocznie nową przygodę nieopodal Wierzy Eiffla. Pada niesamowity rekord transferowy. Media, nie tylko te sportowe, oszalały. Zdecydowana większość kibiców FC Barcelony, nie tylko tych w krakowskim biurze, ale na całym świecie nie jest w stanie zrozumieć decyzji Neymara, niektórzy są wręcz wściekli.
Co działo się w pokoju działu e-commerce, tuż po ogłoszeniu oficjalnej informacji? Przeczytajcie krótką relację.
Szymon Hagno:
Kończę kawkę, ale taką „na zimno”, czyli z dużą ilością lodu, w mojej głowie cały czas myśli typowo służbowe przeplatają się z tymi „neymarowymi”. Nagle do pokoju wpada Piotrek, obecny dyrektor marketingu Wydawnictwa SQN, który w tamtym czasie odpowiadał za promocję książek sportowych:
– Szymek, co robimy? Neymar się wykupił. Może coś zadziałamy? – mimo tego, że jest fanem Realu Madryt, nie był w stanie ukryć ekscytacji.
– Kibice Barcy są wkurzeni! Oby tylko nie zaczęli nam zwracać książek… Trzeba przemalować koszulkę na okładce! – zareagowałem wzburzony.
Po chwili zastanowienia, odbijania piłeczką-gniotkiem po całym pokoju i strąceniu kilku moich pamiątek oraz zaatakowania resztki kawy (to działa, uwierzcie mi ), Piotrka olśniło:
– Zróbmy wymianę! Pozwólmy kibicom odesłać do nas książki Neymara w koszulce Barcelony – wymienimy ją na inną! (ktoś jeszcze się zastanawia, dlaczego i jak Piotrek został dyrektorem?)
– Genialny pomysł, stary! Przecież akurat wydajemy Ronaldinho. On jest ikoną i wszyscy go uwielbiają! – zaaprobowałem w 100% pomysł Piotrka i wzięliśmy się do roboty.
Odbyliśmy kilka niezbędnych rozmów „z górą”, stworzyliśmy regulamin akcji, skoordynowaliśmy działania graficzne, dopracowaliśmy odpowiedni przekaz medialny oraz zorganizowaliśmy „wymiankę” od strony logistycznej, żeby ostatecznie ruszyć z akcją #RonaldinhoZaNeymara! W akcji oczywiście uczestniczyła nasza internetowa księgarnia sportowa www.labotiga.pl, na której ostatecznie można było odebrać nową książkę za symboliczny grosz.
Odzew kibiców był fantastyczny: na Tyniecką dotarło mnóstwo egzemplarzy biografii Neymara od niezadowolonych fanów, niektórzy dodawali liściki, w których nieprzychylnie wypowiadali się o decyzji piłkarza, ale chwalili naszą akcję i prawdziwą „kibicowską jedność”. Zdarzali się też tacy, którzy odesłali książkę lekko naruszoną – mieliśmy wrażenie, że przeczytali o naszej akcji dosłownie w ostatniej chwili. Dużo radości sprawił nam czytelnik Marcin, który wysłał tylko list, w którym napisał, że nie ma książki Brazylijczyka, ale inicjatywa tak mu się spodobała, że postanowił pochwalić nas w sposób formalny. Było nam bardzo miło, gdy w ciągu kilkunastu dni po rozpoczęciu akcji mogliśmy przeczytać o niej w branżowych mediach, na portalach WirtualneMedia.pl i NowyMarketing.pl, a nawet za granicami kraju. To zawsze motywuje do działania!
Piotr, tylko co my zrobimy, jak Neymar wróci do FC Barcelony?
Szymon Hagno, dyrektor ds. e-commerce
KSIĄŻKI, KTÓRE MOGĄ CIĘ ZAINTERESOWAĆ
AKTUALNOŚCI
„Blizna” J...
Czytelnicy książek Juana Gómeza-Jurado będą w siódmym niebie! Już wiosną na Canal+ zobaczą kolejny serial, na podstawie jego thrillera. Tym razem ekranizacji doczekała się „Blizna”, którą Wydawnictwo SQN wydało na początku 2024 roku. To nie koniec dobrych wieści – dwa pierwsze odcinki serialu będzie można zobaczyć już…
Obyczaje, tradycje i o...
Obyczaje, tradycje i obrzędy wprost ze świata dawnych Słowian Wraz z Muzeum Archeologicznym z dumą zapraszamy na spotkanie pt. Obyczaje, tradycje i obrzędy wprost ze świata dawnych Słowian. Spotkanie i warsztaty dla dzieci z Moniką Maciewicz, autorką książki Mali Słowianie, odbędą się już 17 listopada w Muzeum…
Zostaliśmy partnerem a...
Z dumą informujemy o nawiązaniu współpracy z projektem Instytutu Książki pod nazwą BookStadion – inicjatywą promującą czytelnictwo wśród młodych miłośników piłki nożnej. Dzięki temu partnerstwu pragniemy inspirować dzieci i młodzież do odkrywania literatury poprzez sportowe emocje. BookStadion: gdzie futbol spotyka literaturę …